این مهندس جوان بر این باور است فارغ‌التحصیلانی که با سواد باشند، خیلی کم پیش می‌آید بیکار بمانند، ولو این‌که در خانه کاری برای خودشان انجام دهند و کارآفرینی کنند. صلاح، کوچک‌ترین عضو خانواده‌ای بود که در مجموع 11 برادر و خواهر بزرگ‌تر را در خود جا داده بود. به دنیا آمدن در یک خانواده پرجمعیت اگرچه باعث می‌شد، صلاح هیچ‌گاه احساس تنهایی نکند، اما از سویی اوضاع ضعیف اقتصادی خانه را به همراه داشت. با این حال قرار گرفتن در این شرایط باعث نشد تا هیچ‌گاه ناامید شود و دست از تلاش و کوشش بردارد. از همان کودکی خلاقیت بخشی از وجودش بود؛ هرچه را می‌دید، دوست داشت خودش نمونه آن را بسازد.


تولد ایده
نوجوانی بیش نبود که در یک مغازه خدمات رایانه‌ای در سنندج مشغول کار شد. علاقه و پشتکار صلاح پس از مدت کوتاهی کار در آن مغازه، از وی مهندس جوان کار‌واردی ساخت که هنوز به دانشگاه نرفته بود، اما لقب مهندس گرفته بود. گرچه استعداد خوبی در کار با رایانه داشت و می‌توانست از پس مشکلات رایانه دیگران بر آید، اما خودش هنوز یک سیستم در خانه نداشت. مشاهده این استعداد باعث شد یکی از برادر‌های بزرگ‌تر برایش رایانه بخرد. خرید رایانه برای صلاح مانند قدم گذاشتن در دنیایی جدید بود. همین علاقه به رایانه باعث شد، صلاح برای ورود به دانشگاه تلاش خود را صرف قبولی در رشته کامپیوتر کند. پس از ورود به دانشگاه به کمک برادرش تصمیم گرفت یک شرکت کوچک در سنندج تاسیس کند و به صورت حرفه‌ای کارهای رایانه‌ای انجام دهد. در آن زمان اینترنت پرسرعت کم‌کم داشت مسیر خود را از میان پیچ و خم‌های موجود بر سر راه خود باز می‌کرد و کاربران بیشتری را با خود همراه می ساخت. صلاح تصمیم گرفته بود به کمک اینترنت کاری انجام دهد تا از شرکت‌های رایانه‌ای موجود در شهر خود یک قدم جلوتر باشد و کاری متفاوت ارائه کند. به همین منظور سراغ انتقال ویدئو از طریق اینترنت رفت که تا آن موقع کسی نه تنها در سنندج بلکه در نقاط دیگر کشور نیز به سمت آن نرفته بود. برای این‌که بتواند مشتریانش را با کاری که می‌توانست انجام دهد آشنا کند، برنامه‌های تلویزیون را از آنتن می‌گرفت و روی اینترنت پخش می‌کرد. در آن زمان پخش زنده تلویزیون روی اینترنت چندان مرسوم نبود. از سویی بستر مورد نیاز برای چنین کاری هم در کشور وجود نداشت. به همین دلیل صلاح مجبور بود، به کمک یک شرکت خارجی چنین کاری را انجام دهد. قابلیت ارائه فیلم آنلاین روی اینترنت باعث شد برگزارکنندگان یک جشنواره استانی در سنندج از صلاح بخواهند وی مراسم آنها را روی وب پخش کند. این درخواست گرچه بزرگ‌ترین سفارش کاری صلاح تا آن روز بود، ولی هزینه بالایی هم داشت، زیرا شرکت خارجی مبلغ بالایی را برای تامین بستر مورد نیاز از آنها گرفت. این موضوع باعث شد صلاح به این فکر بیفتد اقدام مشابهی را نظیر همان شرکت خارجی انجام دهد. ایده‌اش این بود که بستری برای انتقال همزمان صوت و تصویر درست کند.

تلاش
با توجه به همین موضوع دست به کار شد و شروع به مطالعه نمونه‌های مشابه خارجی کرد. مشکل اساسی‌ای که طی کارش با آن روبه‌رو شد، سرعت پایین اینترنت در کشور بود؛ در حقیقت باید سعی می‌کرد سیستمی را توسعه دهد که بتواند بر بستر مخابراتی موجود فعالیت کند. از همین‌رو پس از صرف تلاش فراوان توانست سیستمی را پیاده‌سازی کند که از طریق آن می‌توان صدا و تصویر را به صورت همزمان انتقال داد. این سیستم غیر از فراهم کردن بستری برای پخش زنده تصویر از طریق شبکه اینترنت، این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا بتوانند توسط آن با یکدیگر ویدئو کنفرانس داشته باشند. غیر از انجام ویدئو کنفرانس میتوان از آموزش از راه دور، ارائه خدمات درمانی از راه دور، گردشگری مجازی و همچنین نظارت تصویری از راه دور به عنوان امکاناتی دیگر از سیستم ابداعی صلاح نام برد. تفاوت سیستمی که صلاح ساخته در این است که برای مثال کارمندان یک شرکت می‌توانند به هر تعداد که باشند با یکدیگر، به صورت تصویری آن هم با کیفیت بالا گفت‌وگوکنند، با یکدیگر فایل به اشتراک بگذارند و نوشته‌های خود را به دیگری نشان دهند. اما تمام این ویژگی‌ها با قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های داخلی مشتری طرح صلاح شوند.

توسعه
گرچه طرح صلاح برای انتقال ارزان ویدئو روی شبکه اینترنت توانست با موفقیت روبه‌رو شود، اما وی برای کاربردی‌تر کردن آن دست به ابتکار عمل دیگری زد. او کاری کرد که می‌توان به کمک آن ویدئو را با کیفیت مطلوب از طریق بستر دیتا (جی.پی.آر.اِس) به تلفن همراه انتقال داد. تمام کاربرد ایده صلاح برای انتقال ویدئو از طریق دیتای سیمکارت محدود به کاربرد ارتباطی آن نمی‌شود. به کمک این سیستم می‌توان نظارت از راه دور داشت؛ برای نمونه از طریق سیستمی که صلاح به وجود آورده می‌توان درون یک خودروی حمل اسکناس را از راه دور مشاهده کرد. با اتصال یک دوربین در درون خودرو و به کمک یک سیمکارت، ویدئو و عکس به صورت لحظه‌ای برای مرکز کنترل آن فرستاده می‌شود. همین قابلیت باعث شده تا نه تنها به کاربرد ایده صلاح افزوده شود، بلکه افراد بیشتری از محصول وی استفاده کنند. امروزه بانک ها، بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها از مشتری‌های صلاح هستند که راننده‌های خود را از طریق سیستم ابداعی وی تحت نظر دارند.

غیر از ساخت بستر ارتباطی، صلاح برنامکی نیز برای تلفن‌های هوشمند درست کرده که با نصب آن روی دستگاه می‌توان عکس و فیلم برای یک سرور فرستاد، ضمن این‌که مکان یابی لحظه‌ای از طریق آن روی یک رایانه کنترل‌کننده امکان‌پذیر است. این به آن معناست که بسیاری از ناظران و بازرسان می‌توانند با همان موبایل شخصی‌شان به کمک برنامک صلاح، عکس همراه توضیح برای مدیر خود ارسال کنند. مدیران نیز می‌توانند کارمندان خود را دائم زیر نظر داشته باشند. گرچه صلاح توانسته چنین طرحی را عملی کند، ولی سرعت پایین اینترنت و از همه مهم‌تر ناپایداری آن، همیشه یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی وی بوده و هست. در حقیقت بالا و پایین شدن سرعت اینترنت باعث می‌شود انتقال اطلاعات حجیم در شبکه داخلی کشور با مشکل روبه‌رو شود. با این حال این مساله باعث نشده تا صلاح ناامید شود؛ در حقیقت سیستم وی مبتنی و سازگار با همین وضع اینترنت داخلی کشور است و براساس آن کار می‌کند و با ارسال داده‌ها در بسته‌های سبک و کوچک‌تر می‌تواند یک ارتباط دائم را برای مشترکان آن تضمین کند.

آینده
صلاح پس از چند سال فعالیت در این حوزه توانسته شرکتی با فعالیت‌های گسترده در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاسیس کند که برای حدود 30 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد شغل کرده است. صلاح به گفته خودش از صفر شروع کرده است. او معتقد است جوان‌ها انتظارات بیش از حدی از میز کار دارند، به این معنی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما با بازار کار خیلی فاصله دارند. به عقیده او، این فاصله را با صرف کردن اوقات فراغت روی آن چیزی که مورد علاقه است، می‌شود پر کرد. صلاح بر این باور است فارغ‌التحصیلانی که با سواد باشند، خیلی کم پیش می‌آید بیکار بمانند، ولو این‌که در خانه کاری برای خودشان انجام دهند و کارآفرینی کنند. تجربه او این است که اگر انتظارات خود را از بازار کار کم کنیم، راحت‌تر می‌توانیم وارد فضای کار و رقابت شویم. صلاح دوست دارد کاری انجام دهد تا خدماتی که برای یک قشر خاص است در دسترس همه قرار بگیرد. با توجه به همین موضوع او آرزو دارد تا خدا، زحمت‌ها و خدمت‌هایش را در این راه به‌عنوان عمل صالح قبول کند.