این روزها پیامک‌های تبلیغاتی، قصد تحقیق رویاهایمان را دارند اما در نهایت با خالی کردن جیبمان بر برآورده شدن آرزوهای خالق این پیامک‌ها کمک می‌کنند. کمتر مشترک تلفن همراهی وجود دارد که تاکنون بارها و بارها به دلیل انبوه پیام‌های تبلیغاتی جانش به لبش نرسیده باشد و البته کمتر مشترکی که حداقل یک بار وسوسه نشده باشد تا در یکی از مسابقاتی که از طریق پیامک به وی اطلاع داده می‌شود شرکت نکند پیامک‌های مسابقه‌ای که بیشتر از آن‌که شبیه یک اطلاع رسانی باشند، به یک خیر خوش شباهت دارند.

 

با باز کردن پیامک با یک جمله تبریک مواجه می‌شوید که از شما به عنوان یک برنده خوش شانس یاد کرده است. برنده خوش شانس مرسدس بنز، ویلا، آپارتمانی و دست آخر تبلت و لپ تاپ جایزه‌هایی که شاید تا قبل از رسیدن این پیام خواب برآورده شدنش را هم نمی‌دیدیم اما در ادامه پیام کوتاه نشاط آور چه می‌گذرد.

 

عمومأ بعد از پیام تبریک و ذکر خوش شانسی، از مشترک خواسته شده تا یک عدد مثلأ 2 را به یک شماره 4 رقمی ارسال کند، از این جای کار بازی به دست شرکت‌های ارسال کننده پیامک انبوه یا همان cp ها می افتد، حالا برنده خوش شانس به مشترک وفاداری تبدیل شده که با بی اطلاعی قربانی یکی توطئه خاموش برای خالی شدن جیبش شده است، روزانه تا 10 پیامک با قیمت حداقل 200 تومان برایش ارسال می‌شود تا شاهد صورت الحسابی که اندک اندک افزون می‌شود روزی در یک قرعه کشی که معلوم نیست کی، کجا و تحت نظارت چه کسی انجام می‌شود برنده جایزه کلانی شود و صورت الحساب 20 هزار تومانی که ناگهان تبدیل به چند صد تومانی شده جبران شود؛ غافل از این که انبوهی از این مشترکان هیچ گونه آگاهی درستی در خصوص هزینه پیامک‌هایی که به دستشان می‌رسد نداشته و عمومأ با رسیدن قبض یا کم شدن اعتبارشان از موضوع آگاه می شوند.


اما زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران در این خصوص گفت: بسیاری از شرکت‌ها دارای سیستم ارسال پیامک انبوه هستند و پیامک‌ها را به صورت تصادفی برای ما مشتریان ارسال می‌کنند.


وی در خصوص انبوه (cp) گفت: این شرکت‌ها از نظر فنی زیر نظر مخابرات فعالیت کرده و برخی از پیام‌ها را بدون آن که نیاز به اخذ مجوز باشد ارسال می‌کنند که پیام‌های سازمانی از این قبیل پیام‌ها هستند اما برای برخی دیگر نظیر مسابقات باید از نهادهای ذیربط همانند وزارت ارشاد مجوز اخذ کنند.


وی خاطرنشان کرد:‌ در اکثر این پیام‌ها هزینه ارسال پیامک قید شده است اما در صورتی که در پیامکی هزینه به صورت شفاف عنوان نشده باشد، مشترک می تواند برای بازگرداندن هزینه، پیگیری‌های لازم را انجام داده و مخابرات نیز می ‌تواند در احقاق این حق به مشترک کمک کرده و هزینه دریافتی را به وی بازگرداند.


اما توصیه‌ی نهادی اگر همچنان قربانی این پیامک ها هستید و نمی‌توانید به صورت شخصی آن‌ها را حذف کنید با 9990 از خط همراه اول و 700 از خط ایرانسل تماس گرفته و درخواست حذف مسابقه را مطرح کنید. البته به این مسئله هم توجه داشته باشید که بعد از طرح درخواست غیر فعال سازی به 24 تا 72 ساعت زمان نیاز است.