تدوین یک دستورالعمل جدید برای تصمیم گیری درباره فیلترینگ، خریدهای مجازی با طعم دلهره، نمایشگاه تبلت و لپ‌تاپ و اپلیکیشن آغاز به کار کرد، بخشی از بدهی مخابرات ادعاست، اینترنت مختل ناشی از پهنای‌باند پایین است، رونمایی از نخستین سایت با دامنه فارسی در جهان و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز ۱۵ مرداد بود.

هر روز شاهد تولید حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هستیم که رصد تمام این اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نیز خارج؛ برای تسهیل در مرور این اخبار، تلاش داریم گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.





تدوین یک دستورالعمل جدید برای تصمیم گیری درباره فیلترینگ
مهر/ عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی از تدوین دستورالعملی جدید در کارگروه، برای تصمیم گیری اعضا در حوزه پالایش و پایش فضای اینترنت کشور خبر داد.

محمدرضا آقامیری با اشاره به سازوکارهای مدنظر برای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در جهت ساماندهی وضعیت فیلترینگ کشور که در سال 87 توسط مجلس شورای اسلامی پیش بینی شد، اظهار داشت: در این کارگروه نمایندگان و اعضای متشکل از 13 سازمان، وزارتخانه و نهادهای حاکمیتی در حوزه فیلترینگ و پالایش فضای اینترنت تصمیم گیری می کنند.

وی با تاکید بر اهمیت و فوریت تصمیم گیری در زمینه دسترسی به سایتهای اینترنتی گفت: کارگروه تعیین مصادیق به دلیل اهمیت و وسعت فضای اینترنت و با توجه به عدم امکان بررسی همه محتواهای غیر مجاز اینترنتی در کارگروه، پیشتر، تصمیم به تشکیل کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان 7 نهاد، شامل وزارتخانه های ارشاد، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، ناجا، صدا وسیما و دادستانی کل کشور گرفت که این کمیته در خصوص پالایش مصادیق مجرمانه و مباحث مختلف در حوزه پالایش فضای اینترنتی کشور بررسی های کارشناسی لازم را انجام داده و چنانچه در مورد پالایش مصادیق جزئی (سایتهای غیرمهم) اجماع نظر حاصل می شد، هیات کارشناسی در مورد آن تصمیم گیری می کرد و چنانچه اختلاف نظری وجود داشت و یا تارنمای مورد بحث از سایتهای مهم و پربازدید بود، موضوع جهت تصمیم گیری نهایی در جلسات اصلی کارگروه مطرح می شد. این مصوبات مورد اتفاق اعضاء کارگروه تعیین مصادیق نیز بود که با توجه به محدودیت برگزاری جلسات کارگروه و وسعت و تعدد مصادیق مجرمانه اینترنتی، راهکار مطلوبی بود.

وی با تاکید براینکه این کمیته کارشناسی 7 نفره به صورت قانونی و با صلاحدید اعضای کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ فعالیت می کرد ادامه داد: هم اکنون پیش نویسی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تدوین شده است که براساس آن سازوکار برای تصمیم گیری در عرصه فیلترینگ با تغییراتی همراه شود به این معنی که این کمیته کارشناسی به جای 7 نفر با اکثریت نسبی اعضا تشکیل شده و تصمیم گیری در عرصه فیلترینگ با حضور همان اکثریت اعمال گردد که تفاوت این دو راهکار، در این است که در کمیته کارشناسی، اعضایی ملزم به رصد فضای اینترنتی بوده و در دستورالعمل جدید این گروه جای خود را به اکثریت نسبی داده است که البته در نهایت تفاوتی هم ندارد، چرا که برخی از اعضا، (مانند نمایندگان مجلس ) سازوکار رصد فضای اینترنتی را ندارند و به نظر می رسد باتصویب دستورالعمل جدید عملا همان روال سابق رقم خواهد خورد.

آقامیری با بیان اینکه پس از تدوین نهایی این طرح، جلسات برای پاکسازی و پالایش فضای اینترنتی کشور، با اکثریت نسبی اعضا برگزار می شود خاطرنشان کرد: این دستورالعمل داخلی با تاکید بر مشارکت حداکثری اعضای کارگروه فیلترینگ، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: فضای اینترنتی نیازمند نظارت مستمر است و براین اساس باید گروههای کارشناسی فعال در این زمینه تصمیم گیری کنند. علاوه بر این کارگروه تعیین مصادیق از وزیر ارتباطات خواسته است که با ارتقاء تجهیزات فیلترینگ و سامانه های هوشمندی که در اختیار کارگروه قرار دارد ، این امکان را فراهم کند که ضمن پالایش حداکثر مصادیق مجرمانه و سالم سازی فضای مجازی ، امکان دسترسی کاربران به محتوای مفید را به حداکثر میزان ممکن برساند و تاحد امکان خللی در راه پیشرفت علمی و ارتقاء آگاهی شهروندان کشور ایجاد نشود.

به گفته این عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ هم اکنون نیز کار نظارت و پالایش بر فضای اینترنت کشور متوقف نشده و در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، نمایندگان دولت نیز با سایر اعضا همگام بوده و ضرورت پالایش را مدنظر دارند و در این زمینه هیچگونه اختلاف نظری ما بین اعضاء کارگروه وجود ندارد.


بزرگترین هک تاریخ رقم خورد/ سرقت 1,2 میلیارد رمز عبور کارت‌های اعتباری
مهر/ هکرهای روسی توانستند حدود 1,2 میلیارد رمز عبور از کارت های اعتباری را به سرقت ببرند که این سبک از سرقت اینترنتی عنوان "بزرگترین سرقت تاریخ اینترنت" را به خود اختصاص داده است. هکرهای روسی توانستند بیش از 1.2 میلیارد پسورد و اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران را از حدود 420 هزار وب سایت به سرقت ببرند.

در این گزارش آمده است: "علاوه بر اطلاعات شخصی، موارد قابل توجهی از اطلاعات امنیتی کشورها نیز به سرقت رفته است. سایت های داخلی روسیه نیز از این حمله در امان نماندند. بنا به اطلاعات منتشر شده، تمام هکرها حدودا بین 20 تا 22 ساله و از جنوب روسیه وارد سایت ها شده اند."

این موضوع در حالی مطرح می شود که چندی پیش مقامات کرملین به منظور حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی شهروندان روسیه ای طرحی را به مجلس این کشور فرستادند که در صورت تصویب می تواند ضریب خطا و همینطور فاش شدن اطلاعات شخصی را به پایین ترین حد خود برساند.

بر اساس این طرح تا سال 2016 میلادی، شرکت های اینترنتی که در زمینه صفحات اجتماعی فعالیت دارند یا بانک های روسیه بایستی سرورهای خود را به داخل روسیه منتقل کنند در غیر این صورت سایت ها و منابع اطلاع رسانی آنها مسدود خواهند شد.


راه‌اندازی کمپین حمایتی از افشاگر معروف
تسنیم/ افشاگر بزرگ محصولات تکنولوژی و غالبا موبایل، برای پا پس کشیدن از افشاگری‌های خود بازنشستگی را بهانه کرده اما موضوع چیز دیگری است. اغلب علاقه‌مندان به تکنولوژی، گجت و مخصوصا صنعت موبایل برای یک بار هم که شده به سایت اینگجت سر زده و مطالب ایوان بلاس با شناسه کاربری @evleaks در توئیتر را خوانده‌اند.

این چهره رسانه‌ای صنعت ارتباطات که از دو سال گذشته اقدام به افشای محصولات کمپانی‌های مختلف پیش از موعد مقرر می‌کرد و همین باعث شده بود تا آب و تاب لحظه شماران کمتر شود، این روزها درگیر بیماری MS است. وی بر خلاف فعالیت رسانه‌ایش، چندان چهره رسانه‌ای ندارد و عده‌ای دلیل چنین موضوعی را ناشی از بیماری او مطرح کرده‌اند.

بلاس که در پایان دو سال فعالیت و افشاگری در صنعت موبایل، با پیام "همه کارهای خوب پایان یافتنی است و از شما برای دو سال اعجاب انگیز تشکر می‌کنم؛ بازنشستگی" تمامی همراهان را به خداسپارده، موجب ایجاد موجی از حمایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی شده است. کاربران حوزه تکنولوژی و فعالان این صنف درصدد راه‌اندازی کمپینی مجازی برآمده‌اند تا از این طریق راهی برای تأمین هزینه‌های بیماری بلاس بیابند. این کمپین در سایت ایندیه‌گوگو که دنبال جذب سرمایه‌های مردمی با اهداف بشردوستانه است شک گرفته است.


راهکار کاهش هزینه اعتباری‌های ایرانسل چیست؟
تسنیم/ افزایش تعرفه‌های مکالماتی مشترکان اعتباری ایرانسل جهت تماس‌های برون و درون شبکه در حالیکه پایین‌ترین تعرفه ارتباطی کشور در زمینه دائمی‌ها متعلق به این شرکت است، موجب شده که اعتباری‌ها کمی ناراضی شوند اما راهکار کاهش هزینه‌ها چیست. افزایش تعرفه مکالمات درون و برون شبکه مشترکان اعتباری ایرانسل در حالی از اول مرداد اتفاق افتاد که پیش از این اپراتور دوم ارتباطی، تعرفه‌های خود را برای مشترکان دائمی کاهش و به پایین‌ترین رقم در برابر سایر اپراتورهای کشور رسانید.

هرچند که مدیر عامل این شرکت معتقد است برای بررسی تعرفه‌ها با سایر اپراتورها باید پارامترهایی را لحاظ کرد و مقایسه را موردی و به عنوان مثال در زمینه تماس داخل شبکه، تماس برون شبکه، پیامک فارسی، پیامک انگلیسی و برخی از این موارد انجام داد اما کاری به اپراتورهای دیگر نداریم چرا که هر کدام از آنها در جای خود قابل بررسی است؛ چیزی که مهم است مکالمات مشترکان اعتباری ایرانسل برای تماس‌های داخل شبکه از 620 به 669 ریال رسید.

تماس‌های برون شبکه و به مقصد اپراتورهای دیگر هم از 852 به 929 ریال افزایش یافته است. این تعرفه برای مشترکان اعتباری در حالی لحاظ شده که تعرفه مشترکان دائمی این اپراتور برای تماس‌های داخل و خارج از شبکه 499 ریال است.

ایرانسل در این بخش معتقد است که پایین‌ترین تعرفه مکالماتی را در کشور ارائه می‌کند که درست هم هست ولی افزایش رنج مکالمات برای سایر مشترکان که اتفاقا بیشترین سهم را در شبکه دارند، با شعار پایین‌ترین تعرفه برای مشترکان دائمی در تضاد است زیرا ممکن است این طور به ذهن متبادر شود که مشترکان اعتباری باید جور دائمی‌ها را بکشند.

البته در این زمینه هم مدیر عامل ایرانسل معتقد است تمامی مشترکان این اپراتور می‌توانند دائمی شوند و از تعرفه‌های پایین ارتباطی بهره‌مند شوند به این شکل که 100 هزار تومان را بپردازند و سیم‌کارت اعتباری خود را با همان شماره تبدیل به دائمی کنند.

روش تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی ایرانسل:
برای تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی، می‌توان طبق این دستورالعمل اقدام کرد: الف- شارژ سیم‌کارت: ابتدا بابت تفاوت بهای سیم‌کارت‌‌های دائمی و اعتباری پرداخت شود. سیم‌کارت اعتباری را باید تا میزان یک میلیون ریال شارژ کرد. ب- ارسال درخواست: پس از اینکه سیم‌کارت تا مبلغ مذکور شارژ شد، با اجرای هر یک از روش‌های زیر می‌توان برای تبدیل سیم‌کارت درخواست داد:
1. شماره‌گیری کد #70* از خط ایرانسل و یا 2. تماس با 700 از خط ایرانسل و سپس وارد کردن شماره‌های 7 و بعد 4 طبق دستورالعمل سیستم راهنما

پس از ارسال درخواست طبق دستورالعمل، یک میلیون ریال بابت مابه التفاوت بهای سیم‌کارت دائمی و اعتباری، از حساب سیم‌کارت اعتباری کسر شده و به این ترتیب، نوع حساب در سیستم ایرانسل ظرف 24 ساعت از اعتباری به دائمی تبدیل شده و می‌توان از آن پس، از سیم‌کارت با ویژگی‌های سیم‌کارت دائمی استفاده کرد.

با تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی، سیستم، مشترکین را به طور خودکار در طرح پایه ثانیه‌ای سیم‌کارت دائمی قرار می‌دهد؛ با این حال می‌توان به مجرد تکمیل مراحل تبدیل سیم‌کارت، هر یک از طرح‌های تعرفه تشویقی را که مایل هستیم مطابق شرایط ذکر شده در بخش طرح‌های تعرفه تشویقی، انتخاب نماییم.


خریدهای مجازی با طعم دلهره
تسنیم/ با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ارتباطات و شبکه‌های مجازی سبک کسب‌وکار کمی پا را فراتر از فروش در واحدهای صنفی گذاشته و شیوه نوینی از فروش که افراد بدون سابقه کار صنفی در کنار مغازه داران به آن علاقه خاصی نشان داده‌اند را انتخاب کرده‌اند. با پیشرفت و فراگیر شدن برنامه های ارتباطی و شبکه های مجازی که بروی دستگاه‌های خانگی ، تلفن های همراه و تبلت قابل اجرا و دسترسی به فضای مجازی است عرضه کالا به ویژه کالاهای لوکس که مورد توجه بانوان است به فروش می رسد.

فروش در این فضاها توسط دو گروه صورت می گیرد، گروه اول مغازه دارانی هستند که نمی خواهند از جریان نوین ارتباطات عقب بمانند و محصولات و کالاهای موجود در واحدصنفی خود را در فضای مجازی به معرض نمایش می گذارند تا جذب مشتری شود که برخی از این افراد در کنار معرفی کالا، فروش اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

گروه دوم افرادی هستند که در گذشته فعالیت صنفی نداشته و با خرید عمده یا تامین کالا با سفر به کشورهای دیگر کالا را تهیه کرده و محصولات را در شبکه های مجازی برای کسب درآمد با حاشیه سود دلخواه به فروش می رسانند.

از کالاهای عرضه شده در شبکه های مجازی می توان به عطرو ادکلن، عینک، کیف و کفش، پوشاک و ... اشاره کرد عمده این محصولات دارای نمونه تقلبی و بی کیفیت است که به شدت به سلامت بدن آسیب وارد می کنند. در سال 91 قانونی تحت " قانون نظام صنفی فروشگاه های مجازی"  تصویب شد که رییس اتحادیه فناوران رایانه معتقد است این قانون دارای 12 ایراد است.

دیر کرد زمانی در تدوین و تصویب قانون جامع
محمد مهدی میر مهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفت و گو با تسنیم گفت: تا به امروز قانون جامع و مدونی برای فروشگاه‌های مجازی و فضای مجازی تدوین و تصویب نشده است. وی تاکید کرد: قانون و تصمیم گیری ها همراه و هم‌زمان با پیشرفت علم و تکنولوژی نیست و نمی توان با پیشرفت علم و تکنولوژی مقابله کرد بلکه باید هم زمان با آن حرکت کرد تا مشکلات متعددی ایجاد نشود.

او خاطرنشان کرد: به دلیل غیرقانونی بودن برخی فضاهای مجازی و عدم ورود دستگاه‌های مختلف برای سروسامان دادن به فروشگاه های مجازی هیچ قانون جامعی تدوین و تصویب نشده است. رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران از برگزاری جلسه‌ای در هفته آینده بر رفع ایرادات قانون نظام صنفی فروشگاه‌های مجازی، خبر داد و گفت: با گذشت دو سال از عمر این قانون 50 فروشگاه تحت وب جواز کسب دریافت کرده اند.

همچنین  رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان عینک تهران اکثر محصولات عرضه شده در فضای مجازی را بی‌کیفیت برشمرد و گفت: عرضه عینک در هر مکان و به هر صورتی باید توسط افراد واجد شرایط و متخصص صورت گیرد. حمید ثابت قدم در گفت‌و‌گو با تسنیم، بیان کرد: به دلیل غیرقانونی خوانده شدن برخی از فضاهای مجازی، قانون گذار به سمت تدوین قانون مناسب و مدون نرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم از چنین محصولات و شیوه فروش استقبال خوبی داشته‌اند گفت: اکثرا مصرف کنندگان به کیفیت و استانداردهای محصول با وجود آن‌که به دنبال نمایش نام آن هستند، اهمیتی نمی‌دهند و این در حالی است که با توجه به آب و هوا و میزان تابش اشعه خورشید در ایران استفاده از عینک استاندارد الزام دارد.

او خاطرنشان کرد: در کنار فروش اینترنتی، عینک، کیف، کفش ودیگر محصولات در شو لباس نیز عرضه می‌شود که به دلیل عدم دریافت جواز کسب و تایید کیفیت و دارا نبودن استاندارد کالا این چنین عرضه کالا غیر قانونی است. رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان عینک تهران با گلایه از منفعت طلبی روزنامه‌ها خاطر نشان کرد: تبلیغ کالا و خدمات واحدهای صنفی در روزنامه باید منوط به داشتن جواز کسب باشد پس چگونه است که روزنامه‌ها تبلیغات شو و مزون های خانگی را انجام می‌دهند.

اکثر خریداران این محصولات مدعی هستند تنوع کالایی و قیمت محصولات نسبت به بازار و مغازه ارزان‌تر است این عقیده خریداران سوالی را در ذهن ایجاد می کند که خریداری که برای تخفیف 5 تا 30 هزار تومانی در یک محصول 100 هزار تومانی به این شبکه‌های مجازی مراجعه می کند چگونه اعتماد کرده و بدون هیچ تعهدی از سوی فروشنده و بررسی کامل کالا از نزدیک مبلغ محصول را پرداخت می کند.

از سوی دیگر تامین و توزیع کالا در فضای مجازی یادآور تامین کالا در چند سال گذشته توسط مسافران از کیش و قشم است که کالا از این دو شهر خریدرای و در شهرهای بزرگ مانند تهران به فروش می رسید و کار به جایی رسیده بود که در سطح شهر برخی مغازه ها نام واحد خود را کیش و قشم انتخاب کرده بودند که نشان از عرضه محصولات این دو شهر بود.

در چند روز گذشته مطالبی از سوی کاربران فضای مجازی مبنی بر این که یکی از صفحات عرضه کننده کالا کلاهبردار بوده و باید افراد برای مقابله با آن به پلیس فتا مراجعه شود و در کنار آن صفحاتی از سوی کاربران برای اطلاع رسانی و حمایت از مردم با عنوان "ضرر دیدگان" ایجاد شده است، اما همچنان حجم بسیار بالایی از تقاضا برای خرید در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.


آمادگی مرکز پژوهش‌های مجلس برای امضای تفاهم‌نامه با پُست بانک
تسنیم/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از آمادگی این مرکز برای امضای تفاهم‌نامه همکاری با پست بانک جهت بررسی آسیب‌ها و مشکلات این مرکز خبر داد. حسینعلی ضیایی مدیرعامل پست بانک روز گذشته با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به دایره گسترده فعالیت پست بانک در ایران، گفت: پست بانک از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون به خوبی توانسته است تا در شهرهای کوچک و روستاها زمینه فعالیت بانکی را راه‌اندازی کند و از این طریق پاسخگوی نیاز بانکی روستاییان باشد.

وی در ادامه اقدامات انجام گرفته از سوی پست بانک در تسهیل فعالیت‌های بانکی برای عموم مردم را قابل تقدیر دانست و افزود: نباید دایره خدمات‌رسانی پست بانک‌ها به فعالیت‌های کنونی آنها محدود شود بلکه باید با گذشت زمان با حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، خدمات نوین بانکداری نیز از طریق این بانک به مردم به ویژه در روستاها آموزش و ارائه شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به مشکلات پیش‌روی پیشبرد اهداف پست بانک، تصریح کرد: باید با آسیب‌شناسی عملکرد پست بانک در سال‌های اخیر، مدلی جهت بهبود و ارتقای کارکرد این مجموعه درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد تا تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را با پست بانک جهت بررسی آسیب‌ها و مشکلات موجود، تهیه و به امضا برساند تا فصل جدیدی از همکاری‌های کارشناسی و پژوهشی مشترک بین این مرکز و پست بانک آغاز شود.

جلالی تاکید کرد: بهبود و ارتقای عملکرد پست بانک باید مبتنی بر توسعه‌ای مدون و برنامه‌ریزی شده در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد تا محدوده خدمات رسانی و نحوه بانکداری این مجموعه گسترش و ارتقا یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر تلاش مجلس بر رفع قوانین معارض در مسیر پیشرفت پست بانک، تاکید کرد: ارائه مطلوب‌تر خدمات پست بانک به مردم به ویژه در سطح روستاها می‌تواند زمینه جذب نقدینگی‌های سرگردان این مناطق و انتقال آن به بخش‌ تولید و ارتقای زیرساخت‌ها را به دنبال داشته باشد.

حسینعلی ضیایی مدیرعامل پست بانک نیز در پایان این نشست با اشاره به مشکلات حوزه تقنینی فعالیت پست بانک گزارشی از عملکرد خود در مدیرعاملی پست بانک را ارائه کرد. ضیایی همچنین با اشاره به گزارش‌های ارزشمند کارشناسی و پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس، بر لزوم همکاری پست بانک با این مرکز تاکید کرد.


پهنای‌باند تهران ۲ برابر شد
تسنیم/ مدیر عامل مخابرات تهران گفت: با افزایش پهنای باند به دو برابر، کیفیت اینترنت تهرانی‌ها ارتقا یافت. علیرضا صیدی مدیر عامل مخابرات تهران در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های تابعه آن، درباره اختلالات اخیر اینترنت در کشور گفت: مخابرات تنها یک قطعی در ارتباطات تلفن ثابت و سیار آن هم در منطقه دماوند داشت اما در آن مناطق هم اینترنت همچنان وصل بود.

وی افزود: ممکن است به شکل مقطعی قطعی‌هایی را در سیستم داشته باشیم اما قطعا گسترده نیست. او با اشاره به اینکه قطعی از سمت زیرساخت نداشته‌ایم، عنوان کرد: دلیل این موضوع می‌تواند دریافت پهنای باند به نسبت خوبی باشد که از زیرساخت داشتیم به گونه‌ای که ظرفیت شبکه تا 2 برابر افزایش یافت.

مدیر عامل مخابرات تهران درباره این افزایش ظرفیت در پاسخ به تسنیم گفت:عموما گفتن چنین افزایشی با توجه به بحث‌های مالی آن، جایز نیست حدودا بیش از 100 لینک STM1 می‌شود که درصدد هستیم آن را به 150 هم برسانیم.

وی همچنین درباره وضعیت سامانه 2020 مخابرات گفت: دو کار اساسی در این سیستم انجام دادیم یکی این بود که نرم‌افزاری در اختیار اپراتور قرار دادیم تا به محض تماس مشترک، مشکل شناسایی شود و دیگری تغییر در صف انتظار بود که اکنون دیگر انتظار بیش از 3-4 دقیقه معنایی ندارد.


تغییر تلفن‌های ثابت در استان گلستان/ نحوه اطلاع از شماره‌های جدید
مهر/ با اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی، شماره های تلفن ثابت در استان گلستان به عنوان شانزدهمین استان تحت پوشش این طرح، از ساعت 22 امشب - چهارشنبه 15 مردادماه - از 7 رقم به 8 رقم تغییر می کند.

اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی و حذف کد بین شهری از اردیبهشت ماه در استانهای مختلف کشور اجرایی شده است و تاکنون 15 استان مشمول این طرح شده اند. هم اکنون و براساس اطلاعیه ستاد هم کدسازی مخابرات، هم کدی تلفن های ثابت استان گلستان از امروز، پانزدهم مرداد به اجرا درمی آید که با اجرای این طرح، کدهای بین شهری 0171، 0172، 0173 و 0174 به 017 تغییر می‌کند.

طرح هم کدسازی در سطح شهرستان‌‌های گرگان، گنبد، علی آباد، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، بندرگز، رامیان، آزادشهر، کلاله، مراوه تپه، مینودشت و گالی کش انجام می شود و شماره مشترکین در این شهرستانها از 7 رقم به 8 رقم تغییر می‌کند.

مشترکان تلفن‌های ثابت در شهرستان‌ها و روستاهای استان گلستان برای اطلاع از تغییرات و دریافت شماره جدید خود می‌توانند تا قبل از ساعت 22 روز چهارشنبه (پانزدهم مرداد) با سامانه گویای 118  و 5050 در محدوده استان و با شماره‌های  01715050 در خارج از استان و بعد از ساعت 22 در محدوده  استان با سامانه گویای 5050 و 118 و در خارج از استان با شماره 0175050 تماس بگیرند.

همچنین مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت مخابرات استان گلستان به نشانی www.tcgolestan.ir و واردکردن شماره تلفن قدیم، از شماره جدید خود مطلع شوند. ​​براساس اطلاعیه ستاد هم کدسازی تلفن‌های ثابت، مشترکان برای انعکاس پیشنهاد و همچنین اعلام شکایت در این زمینه، می‌توانند به پورتال اطلاع‌رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس www.cra.ir بخش ثبت و پاسخگوئی به شکایات مراجعه کنند.


نمایشگاه تبلت و لپ‌تاپ و اپلیکیشن موبایل آغاز به کار کرد
مهر/ نمایشگاه تبلت، نوت بوک، لپ‌تاپ، فبلت و تجهیزات جانبی و نمایشگاه اپلیکیشن موبایل و سیستم‌های هوشمند در مصلی تهران برپا شد. مدیر اجرایی نمایشگاه Iran Tablex 2014 هدف از برگزاری آن را معرفی متخصصان و فعالان حوزه محصولات پرتابل از جمله تبلت، نوت بوک و فبلت، اطلاع رسانی درباره محصولات جدید ایرانی و خارجی در این حوزه، ارتباط موثر بین بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان و تشویق تولیدکنندگان ایرانی به انتقال فناوری‌های مرتبط به کشور، عنوان کرد.

فریبا خاک زاد همچنین از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه Iran Appex 2014 را ایجاد زمینه‌ای برای تعامل بیشتر این صنف با علاقمندان و مشتریان، افزایش دانش عمومی و تخصصی در زمینه نرم افزارهای مختلف همراه، ایجاد بستر مناسب برای شناسایی و تجاری سازی ایده‌ها، بررسی موانع و فرصت‌‌های صنعت نرم‌افزارهای کاربردی، تبادل ایده و تجربه فعالان صنعت، متخصصین و پژوهشگران و همچنین ایجاد بستر مناسب برای آموزش کلیات مباحث مرتبط با نرم افزار موبایل، تبلت و سیستم های هوشمند در مقاطع سنی و تحصیلی مختلف برشمرد.

وی از برگزاری مسابقه "ایران اپکس" با موضوع، انتخاب ایده و اپلیکیشن برتر موبایل با هدف تجاری سازی ایده‌ها در حاشیه نمایشگاه خبر داد. این دو نمایشگاه تا پایان هفته از  ساعت 10 صبح الی 20 و در روز جمعه از 14 بعدازظهر، در ضلع جنوبی مصلی تهران دایر است.


وزارت ارتباطات برترین وزارتخانه در نظرسنجی پایش شد
تسنیم/ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظرسنجی برنامه پایش و در بین شش وزارتخانه اقتصادی دولت، رتبه نخست عملکرد موفق را به انتخاب مخاطبان کسب کرد. در برنامه پایش دوشنبه شب صداوسیما پیرامون بررسی "بسته ضد رکوردی دولت" که با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی همراه بود، وزارت ارتباطات توانست در نظرسنجی این برنامه رتبه نخست عملکرد موفق را در بین وزارتخانه‌های اقتصادی دولت کسب کند.

در این نظرسنجی وزارتخانه‌های اقتصادی دولت شامل ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو از نظر عملکرد موفق در یک سال گذشته مورد سؤال قرار گرفتند که در پایان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق شد به انتخاب بینندگان حائز  رتبه نخست شود.

وزارت ارتباطات با کسب 37.62 درصد آرای بینندگان بالاتر از وزارت نفت و نیرو جایگاه نخست را کسب کرد. طبق این گزارش، در این نظرسنجی وزارت نفت 18.88 درصد، راه و شهرسازی 12.52 درصد، جهاد کشاورزی 12.38 درصد، صنعت، معدن و تجارت 10.15 درصد و در آخر نیرو 8.14 درصد آرای بینندگان را کسب کردند.


بخشی از بدهی مخابرات ادعاست/ مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات ایراد حقوقی دارد
تسنیم/ سخنگوی مخابرات ایران گفت: بخشی از بدهی‌هایی که در ارتباط با مخابرات مطرح می‌شود ادعاست که اگر ثابت شود، می‌پذیریم. داوود زارعیان در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به نسل سوم ارتباطات و رویکردهای مخابرات در دریافت مجوز این نسل اظهار کرد: به عقیده من تکنولوژی دستور پذیر نیست و همانطور که مقاومت‌های بسیاری بر سر واردات موبایل به کشور در سال 72 وجود داشت اما در نهایت با تلاش‌های مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات 10 هزار سیم‌کارت واگذار شد، چنین رویه‌ای برای نسل سوم و چهارم ارتباطات نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در آن زمان روند توسعه موبایل کار را به جایی رسانید که گفتند مردم هر چه سیم‌کارت نیاز دارند در اختیار آنها قرار گیرد. او در ادامه درباره رویه اعطای مجوز نسل سوم از سوی وزارت ارتباطات ابراز کرد: شاید اشکالاتی در این تصمیم وجود داشته باشد اما دیر یا زود حل می‌شود.

مصوبه 186 ایرادات حقوقی دارد
زارعیان ایراداتی را به مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات که رویه ارتقای نسل اپراتورها را بیان کرده، وارد دانست و گفت: ایراداتی در این مصوبه وجود دارد که احتمالا اگر به مراجع حقوقی ارائه شود آنها هم نخواهند پذیرفت؛ یکی از این موارد این است که گفته شده با قبول این مصوبه تمامی مصوبات بعدی کمیسیون تنظیم مقررات هم پذیرفته شود که این اصلا یعنی چه؟

سخنگوی مخابرات ایران درباره احتمال راه‌اندازی خدمات نسل سوم توسط همراه اول گفت: شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه نسل سوم بپردازیم زیرا این اپراتور فعلا مجوز پایلوت دارد. وی افزود: در پروانه مخابرات ایران ارتقا به نسل‌های بالاتر دیده و گفته شده بعد از پایان انحصار اپراتور سوم که بالاخره با تمدید 15 ماهه به اتمام رسید، می‌تواند نسل‌های بالاتر ارتباطی را پیاده سازی کند.

زارعیان در پاسخ به این سوال که عملا همراه اول با وجود چنین پروانه‌ای مشکلی نخواهد داشت و تنها با رعایت مصوبه 186 می‌تواند نسل سوم را ارائه کند؟، گفت: ما طبق پروانه عمل می‌کنیم و شرایط و مندرجات موجود در آن را عملیاتی می‌کنیم اما برخی موارد مطرح شده در این مصوبه کلیت پروانه و اصلاح آن را برای دریافت نسل بالاتر خطاب قرار داده است.

او ادامه داد: پروانه ما می‌گوید که برای انتقال به نسل‌های بالاتر باید قوانین مرتبط به آن نسل‌ها را قبول کنیم و ما هم این موضوع را قبول داریم اما اگر قرار باشد درخواست‌های دیگری مطرح باشد باید تعامل کنیم.

بخشی از بدهی‌های ما ادعا است
زارعیان درباره بدهی‌های مخابرات نیز که قبل از دریافت مجوز نسل‌های بالاتر باید تسویه شود گفت: بدهی‌ها دو قسمت دارد یکی بدهی‌های جاری می‌شود که مثلا 28 درصد درآمد همراه اول، 8 درصد ثابت و 5 درصد دیتا را در بر می‌گیرد که طی چند ماه پرداخت می‌شود اما بخش دیگر، مربوط به ادعاهاست که اگر ثابت شود می‌پذیریم و پرداخت می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی مخابرات ایران با اشاره به اینکه بحث نسل سوم آنطور هم که عده‌ای گمان می‌کنند نیست، گفت: 80 درصد نیاز کاربران هم‌اکنون از طریق GPRS برطرف می‌شود و عملکرد اپراتور سوم هم که چندان موفق نبود این موضوع را تصدیق می‌کند. وی افزود: میان نسل سوم وGPRS  تفاوت‌هایی وجود دارد اما مسیری که در توسعه وایمکس، اینترنت پرسرعت و GPRS طی شد در ارتباط با این فناوری نیز وجود خواهد داشت.

نسل سوم آنطور که می‌گویند هم نیست
زارعیان عنوان کرد: ما ساختار جمعیتی و کاربران ایران را می‌شناسیم و از این جهت نمی‌توانیم بگوییم که مردم برای استفاده از 3G صف کشیده‌اند؛ برای توسعه خدمات این نسل باید زیرساخت مورد نیاز از جمله تولید محتوا شکل گیرد.

سخنگوی مخابرات درباره ارتباط چنین رویکردی با پیگیری آهسته همراه اول برای دریافت مجوز نسل سوم گفت: ما اصرار به توافق داریم اما فکرش را نمی‌کردیم روال به این شکل طی شود و با چالش مصوبه 186 مواجه شویم. او گفت: با این حال خوشبین هستیم و عزم وزیر ارتباطات برای توسعه این حوزه جزم است.

با تغییر پروانه همراه اول موافق نیستیم
زارعیان درباره اختلاف نظرهایی که در حوزه مصوبه 186 وجود دارد، ابراز کرد: حرف ما این است که چه ارتباطی میان پروانه همراه اول و مجوز نسل سوم است. بند دیگر این مصوبه به تخلیه باند فرکانسی اشاره شده که این مورد هم ارتباطی به مجوز ارائه خدمات نسل‌های بالاتر ندارد.

وی ادامه داد: به هر حال ما یک پروانه اپراتوری داریم که نمی‌توان آن را بدون تصویب هیات مدیره تغییر داد تاکنون نیزها بارها با رگولاتوری جلساتی داشتیم. ممکن است با برخی موارد برای ورود به نسل‌های بالاتر توافق کنیم اما در نهایت پروانه یک اپراتور یک توافق محسوب می‌شود که ما با تغییر آن موافق نخواهیم بود


نخستین خبرگزاری علم و فناوری در ایران راه اندازی شد
مهر/ در آستانه روز خبرنگار و سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، خبرگزاری علمی جهاد دانشگاهی ظهر امروز با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، معاون وزیر ارتباطات و برخی مسئولان جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

مراسم آغاز به کار رسمی خبرگزاری علم و فرهنگ " سینا " Science News Agency در جهاد دانشگاهی راه اندازی شد. این خبرگزاری از این پس به نشانی اینترنتی www.sinapress.ir در حوزه های علم و فناوری، علوم انسانی و هنر، پژوهش، مبانی علمی، چند رسانه ای و استاد برتر فعالیت می کند.

به اصل علم می پردازیم
ایمانی خوشخو - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم آغاز به کار این خبرگزاری، گفت: رده اخبار علمی در میان خبرگزاریهای دنیا بسیار بالاست اما این جایگاه در کشور ما تنزل یافته است. خبرگزاری سینا، مهمترین خبرگزاری علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و موثرترین رسانه در این عرصه است. وی تاکید کرد: در این خبرگزاری به هیچ عنوان وارد مسائل حاشیه ای نمی شویم و به اصل علم می پردازیم.

قدم در مسیر علمی می گذاریم
حمید رضا طیبی - رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه رسانه ها در فرهنگ سازی پرداختن به علوم و فناوری وظیفه دارند، اظهار داشت: با توجه به اهمیت توسعه علمی و فناوری، یک رسانه تخصصی در حوزه کم بود و در خبرگزاری سینا افراد صاحب نام و متخصص در عرصه علمی فعالیت خواهند کرد. وی تاکید کرد: با راه اندازی خبرگزاری سینا، قدم در مسیر علمی می گذاریم و از عالمان این حوزه تقدیر می کنیم.

ظرفیت دسترسی به اخبار ایجاد شد
به گزارش مهر، نصراله جهانگرد معاون وزارت ارتباطات که در این نشست حضور داشت با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نخستین نهاد دانش بنیان در کشور است، اضافه کرد: با توسعه ای که در حوزه ارتباطات و اطلاعات ایجاد شده همه مردم ظرفیت دسترسی به اخبار را پیدا کرده اند. وی گفت: در شرایط کنونی، تاریخ همراه اتفاقش ثبت می شود و خبرنگاران در گستره شدن دامنه ارتباطات در همه اجزای کشور نقش موثری دارند.

توسعه علمی با رسانه های علمی
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه برگزاری مراسم آغاز به کار خبرگزاری سینا، گفت: در حوزه هایی که رسانه های بخش خصوصی می توانند وارد شوند نیازی نیست رسانه های دولتی هم حضور داشته باشند اما در بخشهای حاکمیتی و سایر حوزه ها که جذابیت دارد رسانه های دولتی و حاکمیتی می توانند به جای بخش خصوصی وارد عرصه شوند.

وی ادامه داد: علم قدرت بخش است و توسعه علمی ارکان و شاخصهای مشخص دارد. برخی بر این باور هستند مقالات ISI می توانند در رشد علمی به تنهای تاثیر گذارند باشند ولی این تفکر غلط است، از سوی دیگر باید توجه داشت که صرفاً شتاب رشد مقالات محقق شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، خاطرنشان کرد: روزنامه نگاران متخصصانی باشند که بتوانند علم را به زبان مردم فهم تبدیل کنند و خبرگزاری سینا این حرکت ارزشمند را آغاز کرده است. انتظامی پیشنهاد کرد که خبرنگاران در حوزه های خود انجمن های انرژی، نفت، علمی و سایر انجمنها را برگزار کرده تا برای آنان دوره های آموزشی هم برگزار شود.


اینترنت مختل ناشی از پهنای‌باند پایین است
تسنیم/ معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان تهران گفت: ما برای سه ماهه اول و دوم سال جاری درخواست ۱۰۰ لینک STM۱ را به زیرساخت برای رفع نیازمان داشتیم اما حدود ۱۳ مورد آن تأمین شد. محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان تهران با اشاره به اینکه اختلالات اینترنت تهران ناشی از پهنای باند پایین است، اظهار کرد: مخابرات تهران درخواست خود را برای افزایش ظرفیت به زیرساخت ارائه کرده اما حدود یک چهارم آن تأمین شده است.

وی گفت: ما برای سه ماهه اول و دوم سال جاری درخواست 100 لینک STM1 را به زیرساخت برای رفع نیازمان داشتیم اما حدود 13 مورد آن تأمین شد. در حال پیگیری تقاضای خود هستیم تا با این کار کیفیت اینترنت را برای مشترکان خود ارتقا دهیم. در این هفته چندین مرتبه شاهد افت کیفیت اینترنت در بسیاری از مناطق تهران بودیم روز گذشته این اختلالات به اوج خود رسید.


رونمایی از نخستین سایت با دامنه فونت فارسی در جهان
مهر/ نخستین سایت ایرانی در جهان با دامین به فونت فارسی نقطه‌بازار (.بازار) به نشانی "امن.بازار" راه‌اندازی شد. گل‌مر بحری رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با اعلام این خبر گفت: مدتی است بحث استفاده از دامنه‌های به فونت فارسی در کشور مانند دامنه ".ایران" و ".پارسی" مطرح شده و سرانجام برای نخستین بار در جهان سایتی رسمی با دامنه‌‌ای با فونت فارسی به نشانی "امن.بازار" رونمایی شده است.

وی در مورد اهمیت دامنه "نقطه بازار"  توضیح داد: به دلیل استفاده از واژه بازار در زبان‌های مختلف از جمله فارسی، عربی، اردو و کردی، این دامنه فرصتی طلایی برای حضور کسب و کارهای ایرانی در بازارهای کشورهای منطقه است. همچنین " .بازار "دامنه‌ای متناسب برای فعالیت در زمینه تجارت الکترونیکی است و می‌تواند به عنوان دامنه مرجع فعالان این حوزه در منطقه مطرح شود.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر تهران در مورد چگونگی راه‌اندازی این دامنه گفت: به طور معمول برای راه‌اندازی یک دامنه جدید ابتدا تعدادی سایت پایلوت توسط تیم ‌راه‌انداز بالا می‌آید. پس از تست موفقیت‌آمیز دامنه، تعداد محدودی دامنه به عنوان پیشگام (پایونیر) به کسب و کارهایی با برنامه تجاری مشخص و مناسب فروخته می‌شود؛ براین اساس یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برای خرید یکی از این دامنه‌ها اقدام کرد و اکنون نخستین سایت پایونیر در دنیا با این دامنه راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این سایت با دامین «امن.بازار» اکنون در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد گفت: در امن.بازار قرار است به صورت تخصصی کلیه محصولاتی که به نوعی با حوزه امنیت و تجهیزات ایمنی در ارتباطند، از آنتی ویروس‌ها برای امنیت افراد و سازمان‌ها گرفته تا دوربین‌های مدار بسته و تجهیزات آتش‌نشانی عرضه شود که از این نظر نیز در نوع خود نخستین است.

وی افزود: فعلا سایت در مرحله آزمایشات اولیه قرار دارد و به همین دلیل تنها محصولات آنتی ویروس کسپرسکی بر روی آن عرضه می‌شود، اما به زودی، سایر محصولات نیز به تدریج افزوده خواهد شد.

بحری همچنین از همه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات امنیتی و تجهیزات ایمنی برای مشارکت در امن.بازار دعوت کرد و گفت: تمامی علاقه‌مندان به عرضه محصولات خود در سایت امن.بازار می‌توانند درخواست‌های خود را به همراه معرفی محصول و شرکت‌شان به نشانی info@amnbazaar.ir ارسال کنند.


مراسم سوم سپتامبر سامسونگ در سه شهر برگزار خواهد شد!
ترنجی/ جزییات بیشتر از رویداد سوم سپتامبر سامسونگ در دسترس قرار گرفت و دعوت نامه‌های رسمی‌برای رسانه‌ها نیز ارسال شد. به نظر می‌رسد که رویداد امسال در دو قسمت و بر خلاف سال‌های پیش، در سه شهر به طور همزمان برگزار خواهد شد. پکن، نیویوریک و برلین به عنوان سه میزبان این مراسم باشکوه انتخاب شده اند.



دعوت نامه‌ها با طراحی زیرکانه ای اشاره به گالکسی نوت دارد. نگاه کنید. همان منوی ستاره ای و معروف S Pen. اگر خوب طرح را نگاه کنید  Air Command menu را می‌بینید. ظاهراً کمی‌با طرح قبلی تفاوت دارد. هر دو طرح را می‌توانید ببینید.

تا چند وقت پیش شایعات حاکی از آن بود که گالکسی نوت 4 با صفحه نمایش 5.7 اینچی ارائه خواهد شد. حال به تازگی 5.5 اینچی بودن صفحه نمایش نوت4 قوت گرفته است. مشخصات مهم و اصلی این دیوایس دوشت داشتنی در پست قبلی رویداد سوم سپتامبر اعلام شد. ولی همانطور که اشاره کردیم شایعه 5.7 اینچی بودن صفحه نمایش جای خود را به شایعه 5.5 اینچی بودن، داده است.


Micromax پادشاه اسمارت فون‌های هند شد، باز هم کاهش سهم سامسونگ در Q2
ترنجی/ در مورد Micromax خبر‌های زیادی به گوش شما نرسیده است زیرا این شرکت تمام فعالیت خود را در هند انجام می‌دهد و اسمارت فون‌های تولید شده توسط این شرکت مخصوص خود هند بوده و به دیگر کشور‌ها نمی‌رسد. سیاست این شرکت همانند سامسونگ بوده و در بازار میان رده و پایین رده واقعا سنگ تمام گذاشته است. طوری که هر روز یک مدل جدید با یک مشخصات و تقریبا ظاهر همان روز قبل را رونمایی می‌کند.



سامسونگ در سال 2014 و در سه ماه دوم گویا بدترین روز‌ها را پشت سر گذاشته است. باز هم در هند، همانند چین شرکت بومی به مقام بالاتری رسیده است و برتری سامسونگ پس از چند سال را به چنگ آورده است. Micromax هم اکنون برترین شرکت اسمارت فون در هند شده است.



اگر نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم می‌بینیم که سامسونگ در هند تنها 14.4 درصد فروشگاه بازار را در دست گرفته و Micromax با 16.6 درصد در مقام اول است. مقام سوم را در هند مایکروسافت با 10.9 درصد به خود اختصاص داده است. خوب این اعداد مربوط به در دست گرفتن بازار است اما به نظر شما در سطح شهر کدام اسمارت فون را ترجیح می‌دهند؟ خب مسلم است سامسونگ نام بهتری دار و برای همین در قسمت خرید و فروش توانسته است با درصد 25.3 درصد در مقام اول و Micromax  با درصد 19.1 در مقام دوم ایستاده است.



باز هم از سوی دیگر اگر بخواهیم به بازار هند داشته باشیم باید بگوییم که توسط تبلیغات انجام شده برای شرکت بومی Micromax رشد توجه مردم به اسمارت فون‌های این کشور به 15.2 درصد رسیده است. جالب است بدانید که نوکیا با 14.7 درصد در مقام دوم و پس آن یک شرکت بومی دیگر با نام Karbonn  با 11.4 قرار گرفته است. سامسونگ با 8.5 درصد در مقام چهارم قرار دارد. روز‌های خوبی برای ان شرکت کره ای در سه ماهه دوم سال 2014 نبوده است اما امیدواریم مطلب امروز صبح در رابطه با گلکسی آلفا زود تر به حقیقت برسد و شاهد یک سری تحولات اساسی در این شرکت باشیم.


Error: Invalid Product Key ؛ این بار شرکت Symantec
ترنجی/ امیدواریم هیچوقت دچار دیدن پیغام زیر نشوید! اگر جدیدا تصمیم گرفته بودید که برای امنیت سیستم شخصی خود از سیستم‌های نورتون(Norton) استفاده کنید حتما متوجه شده اید که با مراجعه به وب سایت این شرکت، برای دریافت free trial نمی‌توانید اقدام کنید. دلیل این نتوانستن خیلی واضح است؛ تحریم. کاری به بسته شدن قسمت‌هایی از وب سایت مخصوصا قسمت مشکلات حتی برای بازدید بر روی کاربران ایرانی نداریم اما این موضوع را فراموش کردیم تا این که یکی از دوستان با ترنجی تماسی برقرار کرد.



کار از کار گذشته است. در ابتدا اگر قصد برای خرید لایسنس جدید پیدا می‌کردید با اخطاری مبنی بر تحریم مواجه می‌شدید که خب مجبور بودید دور این سیستم را خط بکشید. اما موضوع وقتی دردناک می‌شود که شما لایسنس را خریده باشید و یکدفعه از کار بیفتد! دوست عزیزمون 3 لایسنس از این شرکت خریداری کرده بود که متاسفانه هر سه بی اعتبار شده. چرا که اگر لایسنسی با ایپی ایران به اینترنت متصل شود، خود نرم افزار نیز از انجام فعالیت سر باز زده! آنتی ویروسی هم که به اینترنت دسترسی نداشته باشد، همان بهتر که نباشد.

در خود وب سایت برای این مشکل، صحبتی نیز شده است. باز هم خوب است که این مشکل مختص ایرانی‌ها نبوده و دیگر کشور‌هایی همچون کوبا، کره شمالی، سودان و سوریه نیز دچار این مسئله شده اند.



ارور ذکر شده به این دلیل نشان داده شده که نرم افزار برای تعیین اعتبار در جهت بروزرسانی نرم افزار و ادامه کار با آن نیاز دارد که به کشور مادر متصل شود. با توجه به این کشور مادر این نرم افزار آمریکا بوده، به دلیل نقض توافقنامه انحصاری، کاربر با مشکل مواجه شده است. Symantec نیز مجبور است از قوانین وضع شده توسط دولت اطاعت کند و برای همین دسترسی کاربران ایرانی را به طور کلی قطع کرده است(ترجمه آزاد متن تصویر بالا).

کشورهایی که با این مشکل مواجه شده اند را خدمت شما عرض کردیم ولی خوب هنوز نمی‌دانیم برای چه آدرس ایمیل داده اند، مگر به اعتراضات رسیدگی می‌کنند؟ البته ممکن است این ایمیل مربوط به قالب نوشته باشد و خب برای تمامی خطا‌ها نوشته شده باشد. کاری نمی‌توان کرد و حتی پیگیری نیز چیزی را عوض نخواهد کرد. با این که نظر خاصی نمی‌توان داد


اکسپریا زی3 در تصاویری لو رفت
ترنجی/ در هفته‌های اخیر شایعات زیادی از دستگاه‌های بعدی شرکت‌ها منتشر شد. از الجی جی3 استایلوس تا گلکسی آلفا و آیفون 6 و همین اکسپریا زی3. حالا این بار اکسپریا زی3 در تصاویری واضح تر و از تمامی‌جهات لو رفته است. تغییرات در لبه‌ها مشهود است و بسیار شبیه به لومیا 925 شده است. لبه‌ها از آن حالت تیز به حالت منحنی تغییر کرده اند که مسلما تاثیر زیادی در ارگونومی‌بهتر دستگاه خواهد داشت.



اگر کمی‌در عکس دقیق تر شوید، لنز XX.X مگاپیکسلی مشهور سونی را هم خواهید دید. این احتمالا همان لنز است که در زی1، زی1کامپکت و زی2 قرار دارد. امیدواریم برای دوربینی با چنین سخت افزار قوی ای، سونی رابط کاربری بسیار خوب خود را اصلاح کند و دیگر در حالت‌های مختلف عکس برداری شاهد تصاویر رزولوشون پایین نباشیم.

همانطور در تصاویر مشخص است، پورت میکرو USB 2.0 روی آن تعبیه شده است و خوشبحتانه جای شکاف کارت حافظه جانبی همچنان سر جای خودش است. مسلما زی3 هم مقاوم در برابر آب و گرد و غبار است و به همین دلیل شکاف‌ها به جز جک 3.5 میلی متر صدا، در زیر درپوش قرار دارند. امیدوار بودیم حالا که سامسونگ گلکسی اس5 مینی را با پورت USB 2.0 بدون محافظ طراحی کرده است، سونی هم این کار را برای پرچمداران آتی خود انجام دهد که گویا اینطور نشده است.



در مجموع با اینکه یک قاب ژله ای بی-ریخت و زمخت روی آن است، می‌توان حدس که حاشیه‌های تصویر کاهش پیدا کرده است و این خبر خوبی است. سونی پرچمدار دوم سال 2013 خود، یعنی زی1 را در نیمه دوم 2013 در حین نمایشگاه IFA معرفی کرد. به همین دلیل انتظار می‌رود امسال هم همین اتفاق روی بدهد. سونی در تاریخ 12 شهریور یک مراسم معرفی خواهد داشت، درست در روز معرفی گلکسی نوت4 توسط سامسونگ! یک تلاقی دیگر به مانند همزمانی رونمایی از اکسپریا زی2 و گلکسی اس5 در MWC 2014.


انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.